بررسي رابطه منبع كنترل (دروني- بروني) با عزت نفس
دسته: روانشناسي
بازديد: 1 بار
فرمت فايل: doc
حجم فايل: 69 كيلوبايت
تعداد صفحات فايل: 100
عزت نفس يك شاخص بسياري مهم در شخصيت افراد است كه با مقدار ارزشي كه ما به خود نسبت مي دهيم و فكر مي كنيم ديگران براي ما قائل هستند گفته مي شود و منبع كنترل داراي دو بعد است كنترل دروني (ما بر سرونوشت خود كنترل داريم و دليل شكست ما و موفقيت هايمان خود ما هستيم) منبع كنترل بيروني( ما بر سرنوشت خود كنترل نداريم و دليل شكست ما و پيروزي ما سرنوشت و بخت
قيمت فايل فقط 2,000 تومان
فهرست مطالب
چكيده تحقيق 1
مقدمه 3
1- فصل اول 11-8
1-1- بيان مسئله 9
1-2- اهميت پژوهش 9
1-3- هدف پژوهش 9
1-4-سوالات پژوهش 10
1-5-متغيرهاو تعاريف نظري و عملياتي آنها 10
1-5-1- منبع كنترل 10
1-5-1-2-تعريف عملياتي 11
1-5-2-عزت نفس 11
2- فصل دوم 63-12
پيشينه نظري 13
2-1- نظريه ي روانشناسان و جامعه شناسان در باره ي عزت نفس 13
2-1-1- نظريه جيمز 13
2-1-2- نظريه ميد 14
2-1-3- نظريه كولي 15
2-1-4- نظريه روزنبرگ 17
2-1-5- نظريه ساليوان 18
2-1-6- نظريه هورناي 20
2-1-7- نظريه آدلر 21
2-1-8- نظريه راجرز 23
2-1-9- نظريه مزلو 26
2-1-10-نظريه ي آلپورت 27
2-1-11-نظريه ي ديگر روانشناسان 28
2-1-12-عزت نفس و غرور 30
2-1-13-نقش خانواده در شكل گيري عزت نفس 38
2-1-14-نقش پدر خانواده بر عزت نفس فرزندان 41
2-1-15-كمك تخصصي براي افزايش عزت نفس 42
2-2-منبع كنترل 44
2-2-1-رويكردها و نظريه هاي متفاوت درباره منبع كنترل 45
2-2-2-مفاهيم اساسي نظريه يادگيرِي اجتماعي 48
2-2-3-تفاوت هاي فردي 53
2-2-4-كنترل 53
2-2-5-واكنش در برابر از دست دادن كنترل 54
2-2-6-منبع كنترل 56
2-2-6-1-منبع كنترل دروني 57
2-2-6-2-منبع كنترل بيروني 58
2-2-6-3-ويژگي هاي افراد با منبع كنترل دروني 60
2-2-6-4-ويژگي هاي افراد با منبع كنترل بيروني 62
2-2-7- تصور راتر در باره انسان 63
3- فصل سوم 73-66
3-1 – طرح پژوهش 67
3-2- جامعه ي مورد پژوهش 67
3-3- نمونه روش نمونه گيري 67
3-4-ابزارتحقيق 67
3-4-1-آزمون منبع كنترل 67
3-4-2-آزمون عزت نفس 69
3-5-روش اجراي پژوهش 72
3-5-1-اجراي اصلي 72
3-6-1-روش آمار 72
4- فصل چهارم 78-73
تجزيه و تحليل آمارِِِي 74
4-1-يافته هاي مربوط به سوال پژوهش 74
فصل پنجم 81-79
5-1-بحث و نتيجه گيري 81
5-2-پيشنهادات 82
منابع 83
ضمائم 100-86
چكيده تحقيق
پژوهش حاضر٬ با نام « بررسي رابطه منبع كنترل ( دروني- بروني) با عزت نفس » كه با هدف يافتن رابطه بين عزت نفس و منبع كنترل در پسران و دختران دانشجو وهمچنين يافتن تفاوت منبع كنترل و عزت نفس بين دانشجويان دختر و پسر , انجام شد.
منبع كنترل كه داراي دو بعد دروني و بيروني است و بنابر فرضيات راتر ,افرادي كه داراي منبع كنترل دروني هستند معتقدند كه اعمالشان نقش عمدهاي در به حد اكثر رساندن برون دادهاي بد يا خوب دارد و افراد داراي داراي منبع كنترل بيروني٬ فكر ميكنند برون دادهاي بد يا خوب ارتباطي با رفتار انها ندارد.
عزت نفس به مقدار ارزشي گفته ميشود كه فرد به خود نسبت ميدهد و فكر ميكند ديگران براي او به عنوان يك شخص قائل هستند.
جامعه آماري مورد نظر در اين پژوهش دانشجويان دختر و پسر دانشگاه اصفهان بوده و نمونه انتخاب شده نيز 60 نفر از دانشجويان كه شامل 30 دختر و 30 پسر بوده كه در كتابخانه ادبيات مشغول به درس خواندن بو دند و روش نمونه گيري نيز نمونه گيري در دسترس است.
روش آماري كه در اين پژوهش مورد استفاده قرار گرفت ٬با توجه به اين كه پژوهش داراي دو متغيير بوده كه هر كدام نيز داراي دو بعد بودند روش خي دو بود.
نتايج بدست آمده از پژوهش حاضر از قرار زير است:
1-بين عزت نفس ومنبع كنترل دختران دانشجوي دانشگاه اصفهان٬ رابطه معناداري وجود ندارد.
2-بين عزت نفس ومنبع كنترل پسران دانشجوي دانشگاه اصفهان٬ رابطه معناداري وجود ندارد.
3-بين عزت نفس دختران و پسران دانشجوي دانشگاه اصفهان٬ تفاوت معناداري وجود ندارد.
4-بين منبع كنترل دختران و پسران دانشجوي دانشگاه اصفهان٬ تفاوت معناداري وجود ندارد.
مقدمه
در جوامع كنوني و بويژه با ورود به قرن بيست و يكم اكثريت قريب اتفاق افراد به اصول بهداشتي مربوط به ابعاد مختلف جسماني خويش آگاهي دارند به والدين از طريق رسانه هاي گروهي و به فرزاندان از طريق آموزشگاهها اين مهم توصيه و سفارش مي شود.
ولي اكثريت جامعه متاسفانه به امر بسيار مهم بهداشت رواني خود و فرزندان اهميت نمي دهند و بهتر آنكه بيان نمائيم آگاهي ندارند. در حالي كه بر حسب آمارهاي كشورهاي مختلف تعداد افراد مبني بر مشكلات و معضلات رواني رو به فزوني است.
در اين ميان يكي از مباحث مهم در امر بهداشت رواني عزت نفس يا همان خود بزرگواري مي باشد. كه يكي از خصوصيات مهم و اساسي شخصيت هر فردي را تشكيل مي دهد و به طور حتم روي ساير جنبه هاي شخصي انسان اثر مي گذارد. و كمبود يا فقدان آن باعث عدم رشد ساير جنبه هاي شخصيت يا ناموزوني آنها خواهد شد و حتي ممكن است پايه گذار بيماريهاي رواني گوناگون مانند افسردگي، كمرويي، پرخاشگري، ترس و ... شود (بيابان گرد، 1373،ص 10) عزت نفس عبارت است از ارزشي كه اطلاعات و اعتقادات خود فرد در مورد تمام يا چيزهايي كه از او ناشي مي شود به دست مي دهد (شاملو، سعيد، ص 70).
عزت نفس و منبع كنترل از جمله مفاهيمي هستند كه در چند دهه اخير مورد توجه بسياري از روانشناسان و پژوهشگران قرار گرفته اند، اما قدمت تاريخي اين موضوع در مباحثي كه علماء و فلاسفه تعليم و تربيت در گذشته داشته اند نيز به چشم مي خورد در طول صد سال گذشته نيز بسياري از روان شناسان اين نظر را پذيرفته اند كه انسان داراي يك نياز به عزت نفس مي باشد (مانند آدلر[1] 1930، آلپورت[2] 1937، راجرز[3] 1959، ساليوان [4] 1953، طارن هورني [5] 1937، جيمز [6] 1890 ، مازلو[7]، 1970) از ميان افراد طارن هورني 1937 روشي را كه افراد تلاش مي كنند بواسطه آن يك خود پنداره مطلوب از خود بدست آورده و از آن محافظت و دفاع نمايند را مورد بحث قرار داده است.
فرنچ[8] (1968) و ارگو[9] (1972) از عزت نفس به عنوان يك سپر فرهنگي در مقابل اضطراب نام مي برند. كوپراسميت(1967) در تحقيق خود به اين نتيجه رسيد كه كودكان با عزت نفس بالا افرادي هستند كه احساس اعتماد به نفس، استعداد، خلاقيت و ابراز وجود مي كنند و به راحتي تحت تاثير عوامل محيطي قرار نمي گيرند.
افزايش پيشرفت تحصيلي، افزايش تلاش فرد در كسب موفقيت، داشتن اعتماد به نفس، متكبر و پرخاشگر بودن، تمايل به داشتن سلامتي بهتر، افزايش پيشرفت تحصيلي، افزايش تلاش فرد در كسب موفقيت، داشتن اعتماد به نفس، متكبر و پرخاشگر بودن، تمايل به داشتن سلامتي بهتر، لذت بردن از روابط با ديگران، پيش بيني مثبت نسبت به موفقيتهاي بعدي، ارتباط تنگاتنگ در بين عزت نفس و ابراز وجود، از نشانه هاي بارز سطوح عزت نفس بالا در افراد است.
جورج كلي[10] 1955 در كتاب روانشناسي ساخت هاي شخص اين نظريه را مطرح كرده است، انسان در پي آن است كه محيط خود را پيش بيني و كنترل كند. كلي پيشنهادي كرده است كه هر فرد بشر ساخت ها براي خود تدوين كرده كه از طريق آنها رويدادهاي جهان را ملاحظه و تفسير مي كند و از اين راه مي تواند رويدادها را پيش بيني و كنترل كند. وي خاطر نشان كرد «ساخت ها تجاربي هستند كه پويش هاي ذهني در آن جريان دارند. اين ساخت ها انتظار توام با پيش بيني تغيير در رويدادها را ممكن مي سازند». كلي خاطر نشان مي سازد كه وقتي ساخت هاي شخص در ايفاي نقش شكست مي خورند، فرد احساس تهديد، گناه، خصومت و پرخاشگري مي نمايد (جورج كلي، كتاب روانشناسي ساخت هاي شخصيت، 1955، ص 3-2)
در بين نظريه پردازان يادگيري اجتماعي جوليان راتر (1954) پايه فرضيات و منطق علمي خود را تحت تاثير نظريات طانتور قرار داده و كاربرد نظريات وي در زمينه يادگيري اجتماعي متاثر از نظريات آدلر است.
فرض راتر بر اين است كه: وقوع فردي نه تنها ناشي از ماهيت و اهميت هدف ها براي فرد بدنبال دارد. در نظريه ي يادگيري راتر (1954) نيروي بالقوه رفتاري كه در يك موقعيت خاص روي مي دهند تابعي است از انتظاري كه فرد از رفتار خو در مقابل پاداش مناسب دارد و همچنين ارزش آن پاداش براي فرد.
يكي از مفاهيم ويژه و پر اهميت در نظريه يادگيري اجماعي راتر منبع يا مكان كنترل است. اين مفهوم داراي دو بعد كنترل دروني و بيروني است. بنابر فرضيات راتر، افرادي كه داراي كنترل بيروني هستند داراي ادراك مثبت يا منفي از حوادث و رويدادهايي هستند كه ارتباطي با رفتار فرد ندارد و قواي كنترل فردي است. راتر اين افراد را معتقد به شانس يا بروني فرض مي كند در بعد ديگر كنترل دروني قرار دارند. اين كنترل فردي است راتر اين افراد را معتقد به مهارت يا دروني فرض مي كند (راتر، 1972، ص 28).
ايستين و كوموريت (1971) با انجام تحقيقي دريافتند كه آزمودنيهايي كه عزت نفس پايين و متوسط داشتند هر دو بطور معني داري داراي منبع بيروني كنترل، و آنهايي كه داراي عزت نفس بالا بودند داراي منبع دروني كنترل هستند .
آنچه در ادامه مي آيد پژوهشي است كه پيرامون ارتباط منبع كنترل با عزت نفس در بين دانشجويان يكي از دانشگاه ها انجام شده است.
قيمت فايل فقط 2,000 تومان
- ۴۸۵ بازديد
- ۰ نظر